Nieuw-Zeeland, dag 80 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Kim Loo - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland, dag 80 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Kim Loo - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland, dag 80

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

22 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Wellington

Ik had erover gedacht om oordoppen in te doen met zoveel jongens op de kamer, maar 1 oor begint daar pijn van te doen. Als gevolg werd ik dus vannacht wakker en moest ik ze alsnog in doen en gelukkig heb ik toen nog wel kunnen slapen. Ik was weer vroeg wakker. Rond de tijd dat de 2 jongens van gisteren moesten gaan, maar ik wist dat zij ontbijt konden pakken, dus kon ik ook naar beneden gaan om te ontbijten. Daarna moest ik hoognodig aan mijn blog werken.

Terwijl ik op mijn bed zat, ging iemands wekker wel 5 keer af ofzo en iedere keer drukte hij maar weer op snooze. Super asociaal in een hostel. Tegen kwart over 9 kwam er iemand van het hostel om de bedden van de vertrekkers te verschonen. Ze wist neig precies wie er allemaal ging, dus heb ik de goede bedden maar aangewezen. Rond half 9 ben ik naar de ophaalplek  voor mijn Lord of the Rings movie tour gelopen. Ik wist dat het winderig zou zijn, maar het was echt stormweer. Toch was het niet heel koud en toen ik stond te wachten, heb ik nog voor 2 minuutjes ofzo mijn zonnebril te voorschijn gehaald.

We werden netjes op tijd opgehaald door Ted, de gids. We moesten nog wat andere mensen ophalen en daarna gingen we naar onze eerste stop. Onderweg begon het te regenen en het is niet echt meer gestopt de rest van de dag. Onze eerste stop was Dry Creek Quarry, dus gewoon een werkterrein, waar ook nog aan de weg werd gewerkt. Het zag er dus behoorlijk deprimerend uit en omdat het zo hard regende kregen we in het busje wat uitleg. Hier hadden ze eerst Helm's Deep en daarna Minas Tirith gebouwd. Onderweg hadden we al een stukje van de making of van deze sets gekeken en een paar scènes uit de film zelf. Toch zag het er nu wel wat anders uit, al konden we natuurlijk niet de quarry in. Het was behoorlijk vol gegroeid in al die jaren.

In eerste instantie hadden ze Helm's Deep in een studio in Miramar willen filmen, maar dat is een woonwijk. Omdat het 's nachts gefilmd zou worden en het filmen nogal veel herrie zou maken, zouden ze dan een hoop klachten van omwonenden krijgen. Ze hebben dus deze quarry gevonden, maar de eigenaar had eigenlijk niet zo veel zin om voor een jaar ofzo te verkassen. Ze gaven dus een prijs voor het gebruik van de quarry en de studio ging er meteen mee akkoord. Toen moesten ze hier die set bouwen en daarna hebben ze de overblijfselen voor Minas Tirith gebruikt. Iemand heeft hier weken een echte trap uit staan houwen uit de rotsen en je ziet die zo'n 4 seconden in de film. De trap is er nog steeds, maar is bedolven onder zand enzo. Is leuk voor archeologen over honderden jaren.

Omdat de mensen in de nacht aan Helm's Deep werkten en ze regen maakten voor de scène, was het behoorlijk zwaar werk. Het duurde enkele maanden voordat die scènes klaar waren en blijkbaar kon je zien wie daaraan werkten, omdat ze er bleek en ziekjes uitzagen. Ze hebben toen t-shirts laten maken met de tekst 'I survived Hell's Deep'. Toen de sets hier nog stonden, kwamen er regelmatig mensen langs, maar niemand dacht er eigenlijk iets van. Ze wisten wel dat Lord of the Rings hier werd gefilmd, maar niet dat dat zo groot zou worden. Anders hadden ze denk ik wel een foto geprobeerd te maken. We zijn wel even uitgestapt, maar omdat het zo hard regende, zijn we niet lang buiten gebleven. We hebben onze lunch opgehaald bij de Subway en daarna hebben we een populair YouTube filmpje gekeken, dat Niek goed kent: They're taking the hobbits to Isengard. De volgende stop was dan ook Isengard, wat mij verwarde, want dat was ook al in Paradise. Ted heeft uitgelegd hoe dat zat en daarna hebben we 2 scènes gekeken. Ze hadden gewoon 2 landschappen in elkaar geplakt.

De set was gewoon in een park en in het park hadden ze van grind een pad gemaakt. Als aandenken hadden ze nu een soort pad van ander gras. Dat zag je alleen als je het wist. De stuntdubbel van Gandalf moest 2 keer op en neer rijden, zodat het pad langer leek. Met een blue screen hebben ze de achtergrond weg kunnen halen en met een bigatiure, een grote miniatuur, van de toren hebben ze die er in kunnen zitten. In de scène zie je een tak voor de toren hangen. Dat was een echte tak, maar tijdens een storm 5 jaar geleden ofzo was dat de enige boom die om was gevallen. Wel kon je wat andere bomen in de achtergrond terug vinden, alleen waren ze nu wat groter.

Ook de scène dat Gandalf en Saruman in de tuin lopen, was hier opgenomen. Je kon ook hier de bomen terug zien. Twee dingen in de scène hebben ze er voor praktische redenen in gezet. Je ziet een stukje van de toren, omdat er anders een stemlokaal in beeld zou zijn geweest, en er is een CGI bosjes over een bankje heen gezet. Even verderop, waar het wat droger was, heeft Ted aangewezen waar ze de scènes hebben opgenomen waarbij de bomen omver worden gehaald. De plek was niet heel bijzonder, maar het verhaal erachter is wel grappig. Ze hadden dus een omgevallen boom gevonden en daar hebben ze blaadjes enzo opgeplakt om hem levend te laten linken. Die hebben ze in de grond gestopt en vanuit verschillende hoeken om laten vallen. Dat valt niet zo op in de scène, omdat ze het niet allemaal aan elkaar hebben geplakt, maar Ted had dat wel gedaan. Toen we het in het busje terugkeken, kon je dus duidelijk zien dat het dezelfde boom was.

De volgende locatie was gewoon in een woonwijk achter wat woonhuizen. In de tweede film redt een paard Aragorn nadat blij van een klif afvalt. Dat ene stukje is hier opgenomen. Ze waren bezig geweest met het trainen van een paard om naast iemand te gaan liggen, zodat die erop kon klimmen. Ze waren begonnen met een zak stro en dat was maar goed ook. Het paard ging namelijk iedere keer op de strozak liggen. Later hebben we dat in een filmpje terug gezien en dat paard ging echt met z'n dikke komt op de strozak liggen. Ze wilden de scène dus schrappen, maar nadat ze de scène in de rivier hadden opgenomen, stond de acteur erop om ook de scène met het paard op te nemen. Dat hebben ze toen dus nog in Wellington op moeten nemen. De eerste take deed het paard het goed, maar Peter Jackson wil altijd meerdere games om meer keuzes te hebben bij het editen. Het paard deed het alleen niet meer. Ze hebben dus de eerste take gebruikt, wat niet vaak voorkomt bij films.

Nu gingen we op weg naar Rivendell in Kaitoke Regional Park. Hier zouden we eerst lunchen. Omdat het nog steeds goot, moesten we een plekje onder een afdakje vinden. Na een tijdje rijden hadden we er een gevonden, al waaide het zo hard dat het ook daaronder werd. We hadden dus broodjes van de Subway en ik had mooi mijn eigen omdat ik vegetariër was. Terwijl we stonden te eten kwam er zo'n harde windvlaag dat de verplaatsbare wc-hokjes omvielen. Gelukkig zat er niemand in. Na de broodjes hadden we nog cookies en toen er nog een paar over waren, heb ik er nog een gepakt omdat ze zo lekker zijn.

Daarna gingen we dus naar Rivendell. Hier was ook echt aangegeven waar je naartoe moest. Ze hadden een paal met foto's van verschillende personages boven elkaar op de hoogte dat ze volgens het boek zijn. Wat de acteurs betreft klopte er niks van. De acteur die Gimli speelt is veruit de grootste. Iedere keer als hij dus achter Legolas op het paard moest zitten was het een pop. Ookn hadden ze ene bordje dat helemaal uitlegde waar alles was ten opzichte van waar je stond al was het meeste moeilijk voor te stellen. Ook had Ted hier in samenwerking met zijn broer bij de Weta workshop en de gemeente een elvenpoort weer neergezet. Hier was dus nog wel echt wat te zien van de filmlocatie. Het stond dan ook aangegeven als Rivendell.

Het was nu een stuk Henk ster dan in de film. Dat kwam doordat ze een heleboel planten uit de grond hadden gehaald en tijdens het filmen in een kas hadden gezet. Na het filmen hebben ze die allemaal aan de hand van een foto weer terug gezet plus een paar extra planten. Ter heeft ook een foto laten zien waar iets niet klopte. In Rivendell zie je namelijk een heleboel rode en bruine blaadjes, maar de bomen waren allemaal groen, omdat de Nieuw-Zeelandse bomen het hele jaar groen blijven. In de film zie je dat niet omdat je maar een klein stukje van de hele trap ziet, die ze hebben gebouwd. In de film vraagt Frodo ook aan Gandalf of Mordor links of rechts is. Als je nu op locatie bent, zie je dat dit een stomme vraag is, omdat rechts de rivier loopt.

Nadat we foto's bij de elvenpoort hadden gemaakt, hadden we nog even tijd om zelf rond te lopen. Er was een hangbrug en aan de andere kant kon je nog een stukje lopen. Ik vond de hangbrug alleen een beetje eng, vooral met de wind. Ik had het ook behoorlijk koud, dus ik ben terug naar het busje gegaan. Toen iedereen er weer was, zijn we terug naar Wellington gereden. Ondertussen hebben we een making of over de paarden gezien. Die is ook op de dvd terug te vinden, maar ik kreeg wel meer respect voor al het werk met en door de paarden. Lijkt me ook best een leuke baan om dieren te trainen voor een film. Eenmaal in Wellington moesten we wat mensen afzetten en ophalen. We kwamen langs wat afgebroken gebouwen. Dit kwam door de aardbeving. Eentje was een parkeergarage en daar stonden nog auto's in. Door de aardbeving konden de eigenaars er niet meer bij, maar de verzekering betaalde niet uit omdat er niks mis was met de auto zelf.

Nadat we weer compleet waren gingen we naar Mount Victoria. Het is een stuk makkelijker om er met de auto op te gaan dan omhoog te lopen en nu hoef ik dat dus niet meer zo nodig te doen. We stopten even voor een nooit uitzicht over Miramar, het Hollywood van Wellington, maar ons echte doel was een bos. Op zich was het niet een heel bijzonder bos, maar hier zijn ze als allereerste begonnen met filmen in 1999. Omdat deze lokatie zo dicht bij de stad was, waren hier helemaal meer mensen en we moesten daar een beetje omheen gaan. De eerste plek was vrij lastig om te komen. Hier hadden ze in 1999 een platform voor de camera gebouwd om Frodo en Sam te filmen, die nog relaxt aan het kamperen zijn. Ook nu waren de bomen weer wat gegroeid, dus je moest iets hoger kijken, maar dan kon je het zien. Omdat ze in de film niet alle geluiden van de vogels en de stad wilden, hebben ze al het geluid weggehaald en moesten de acteurs het later opnieuw inspreken.

Ted had wat spullen meegenomen, zodat mensen het na konden doen voor de foto. Blijkbaar wordt zo'n foto van hobbits een frodograph genoemd. Van Ted moesten onze Frodo en Sam nog meer naar elkaar kijken om nog meer roddels de wereld in te helpen. We hadden in ieder geval lol. De volgende plek was de scène waar de 4 hobbits de paddenstoelen vinden. Dat was de eerste dag, dus moesten de stuntmannen het grootste deel naar beneden rollen en dat was maar goed ook, want eentje had daarna de arm uit de kom. Ook hier had Ted weer spullen voor de scène. Hij had zelfs een 'drol',waar Pippin bijna in terecht was gekomen. Drie mensen gingen daar helemaal in op en lagen over elkaar voor de perfecte foto.

De laatste plek waar we een scène konden nadoen, was de zogenaamde get off the road scène. De hobbits vluchten onder een niet bestaande boom voor een zwarte rijder. Het paard van de zwarte rijder heet obj. We hadden dus 4 hobbits nodig, een zwarte rijder, Bob en een boom, dus 7 vrijwilligers. Ik had er geen zin in want ik was nat en koud, maar er waren dus genoeg mensen die er geen problemen mee hadden om op een natte grond te gaan zitten. Ze gingen er echt helemaalm in op, vooral onze Frodo compleet met ring.

De volgende locatie was voor 2 scènes gebruikt en konden we alleen van bovenaf zien. Eentje is als de zwarte rijders naar Weathertop komen gerend, 2 seconden in de film. Diezelfde locatie hebben ze ook gebruikt voor als Teoden en Aragorn de troepen bespreken. In plaats van dat ze dan over Wellington uitkijken, hebben ze er met de computer het kamp ingezet. Ondanks dat we de scène even later hebben terug gekeken, was dat moeilijk voor te stellen. De laatste filmlocatie van vandaag was voor de scène waarin de hobbits naar het pondje rennen. Dat was op een steil pad en het was regenachtig. Omdat de acteurs latex hobbitvoeten droegen was het sowieso al glibberig, maar nu was het zo erg dat ze mensen hadden die de acteurs telkens na iedere take weer naar boven droegen.

Nu was het tijd om naar de Weta Cave te gaan, de workshop van het bedrijf dat alle zwaarden, orcmaskers en dat soort dingen maakt. Onderweg zijn we nog even gestopt bij het Wellington Sign, geïnspireerd op die in Hollywood, maar dan met de laatste paar letters weggewaaid. Wellington heeft namelijk de reputatie winderig te zin en die reputatie heeft ze vandaag meer dan waar gemaakt. In Miramar zijn een heleboel fabrieken, die eigenlijk filmsets zijn. Dat kun je van de buitenkant niet zien en zelfs sommige buren weten niet wat er allemaal echt daar binnen gebeurd. We zijn langs enkele van die sets gereden en bij eentje konden we een echte set erachter zien. Langs de set die veel voor Lord of the Rings is gebruikt, was een supermarkt. Blijkbaar gingen de acteurs daar vaak naartoe, maar in die tijd werden ze nog niet herkend. Peter Jackson heeft veel van deze sets gekocht, maar verhuurd ze aan andere filmmakersals hij ze niet gebruikt.

We zijn ook langs het gebouw van Weta Digital gereden. Dat is een onderdeel van Weta dat veel digitale dingen doet. Zij hebben echt duizenden computers in het gebouw staan en ze hebben zelfs koeltorens op het dak om ervoor te zorgen dat niet alle apparatuur oververhit raakt. Blijkbaar zouden ze alle stroom voor Miramar gebruiken als ze alle computers tegelijk aan zouden zetten. Peter Jackson heeft ook zijn eigen editing gebouw laten bouwen. Dit leek een gebouw dat vooral in de lengte was gebouwd en op die manier al groot was, maar het was blijkbaar nog iets van 5 keer zo diep. Echt gigantisch dus. Hier hadden ze dan ook slaapkamers, waar mensen bleven slapen als ze hier werkten. Dit is het gebouw waar de film vandaan komt als ie helemaal klaar is.

Ook had Weta een bioscoop in Miramar. Daar hadden ze een tijdje geleden een marathon gehouden van de extended editions van Lord of the Rings en de Hobbit, 24 uur lang. En er waren nog 80 mensen ook die het einde hebben gehaald. De Weta Cave zag er van buiten ook niet heel spectaculair uit, behalve dat er 2 trollen buiten stonden. Blijkbaar kun je die ook kopen. Bij binnenkomst werd je begroet door een beeld van Gollum, ook te koop. Het was vooral een winkel waar je allerlei veel te dure en vreemde souvenirs kon kopen. Je kon allerlei zwaarden kopen of handbogen enzo. Beetje boven mijn budget, al lijkt Gollum of een trol bij de voordeur me wel vet. Ze hadden ook een beeld van Lutz, een van de orcs. Se ga heeft niet alleen de zwaarden enzo voor de Lord of the Rings gemaakt, maar ook voor andere films, de belangrijkste daarvan voor mij was Narnia. In een museumpje hadden ze wat spullen uit Wetafilms, waaronder wat spullen uit Narnia en nog meer dingen van Lord of the Rings.

Om half 5 had ik een tour door de workshop. Onze gids was technisch gezien hier opgegroeid, omdat zijn ouders hier allebei kunstenaars waren. Het eerste wat hij vroeg, was wie Lord of the Rings niet had gezien, anders kon je wel weer gaan. Dat was niet helemaal waar, maar de meeste mensen komen hier voor Lord of the Rings. Weta was in de jaren 80 opgezet door een echtpaar. Het is vernoemd naar een Nieuw-Zeelands insect, de weta. Die kan wel zo lang als je hoofd worden en zijn naam betekent god van lelijke dingen. Dat is dit bedrijf eigenlijk ook. Zij maken de monsters in films.

Bij binnenkomst stond er weer een orc ons op te wachten en wat harnassen uit Lord of the Rings, maar helaas mocht je geen foto's maken. Dat komt doordat Weta niet de auteursrechten heeft. Als eerste kregen we uitleg over hoe wapens enzo gemaakt werden. Het was een heel technisch verhaal met een hoop computertermen, maar het kwam er op neer dat alles eigenlijk van plastic is gemaakt. Ze stoppen er soms wel metaal in, zodat de acteur het juiste gewicht heeft, zoals het sciencefictiongeweer dat we vast mochten houden. De verfafdeling zorgt er dan voor dat het er ook als een echt geweer uitziet. Zij zitten eigenlijk op de stressafdeling, want als het op eerdere afdelingen fout gaat, kan het er soms op neerkomen dat zij 200 geweren in 24 uur moeten verven.

Er stonden overal een hoop spullen en onze gids zei dat we maar gewoon moesten zeggen welke we interessant vonden. Als eerste werd toen Sauron aangewezen. Dat harnas hebben ze gebaseerd op een zo groot mogelijke vent. Het zag er heel zwaar uit, maar het enige metaal was de maliënkolder. De rest kon je gewoon ombuigen en was van rubber ofzo gemaakt. Hier hadden ze ook gipsafdrukken van verschillende acteurs. Die hebben ze bijvoorbeeld nodig om neuzen en oren enzo te passen, maar daarmee kunnen ze ook een CGI-versie van de acteur maken in geval van overlijden. Over een paar jaar kunnen studio's dus oude acteurs zoals Marilyn Monroe aan andere studio's gaan verkopen, die daar dan weer films mee kunnen maken. Om deze afdruk ten krijgen moeten ze een soort silicoon over de acteur heen gieten en die moet dan stil blijven zitten tot het hard genoeg is. Die vorm vullen ze dan met gips. Niet verrassend, maar sommige acteurs vinden dit verschrikkelijk.

Ondertussen hadden we nog een soort knots vast mogen houden en een nepschedel. Ze hadden hier ook de nagemaakte schedel van Lucy, een van de oudste mensen, omdat zij een brede kaak heeft en dat kwam goed uit bij de orcs. Ook hadden ze een gigantisch creepy konijn. Dat was voor een kinderprogramma gemaakt, maar verrassend genoeg is dat programma nooit van de grond gekomen. Het konijn was te eng. De eigenaar dacht een keer zijn vrouw te laten schrikken door in het pak te gaan zitten, maar hij wist niet dat zijn vrouw net kinderen aan het rondleiden was. Die kinderen zullen wel geen konijn hebben thuis. In de volgende ruimte hadden ze een soort tank. Die hadden ze ooit ontwikkeld voor een film, maar nooit gebruikt. Het was wel een geavanceerde tank en hij kon super snel zijwaarts rijden. Dat heeft iemand een keer hier in Miramar gedaan, maar dat vonden de mensen hier niet zo tof. Ook was er een orcgezicht dat op het hoofd van een acteur gezet kon worden. Er zaten allemaal machientjes in en daardoor konden ze de oren en neus enzo bewegen. Deze is nooit gebruikt, dus dat was nog eens duizenden dollars weggegooid.

Hier hadden ze ook een model van het kasteel in de tweede Narniafilm. De gids legde uit dat iedereen dit kon maken en ik weet zeker dat achtjarige Niek hier op zijn plaats was geweest als iemand anders de afwerking deed. Het model was namelijk van cornflakesdozen, wc-rolletjes en dat soort dingen gemaakt. Eigenlijk kun je die dus gewoon in de film zien. Hier hadden ze ook wat echte metalen harnassen en wapens gezien. De wapens maken ze alleen van staal voor close ups van het wapen. De man die het metaal bewerkte liep zelf altijd met op z'n minst een metalen kledingstuk rond. Zo had ie de baan ook gekregen.

We hebben ook nog verschillende maliënkolders gevoeld. De echte is super zwaar en zo zijn ze gaan experimenteren met ringetjes en uiteindelijk, na plastic ringetjes enzo, hebben ze een heel licht metaal gevonden. De echte maliënkolder werd eigenlijk niet gebruikt. Alleen de acteur, die Aragorn speelt, was volgens hem zo gek om de echte te dragen. Hij ging ook iedere ochtend een heel stuk lopen. Als ze dus ergens op een berg moesten filmen, liep hij met kostuum en al naar boven. Hij werd dan gevolgd door de acteur, die Boromir speelt. Die is namelijk bang voor vliegen en durfde niet in de helikopter. Hij is zelfs helemaal met de boot naar Nieuw-Zeeland gekomen. Hij werd dan soms weer gevolgd door zijn make-up persoon, omdat zij een oogje op hem had.Ook hadden ze hier het spul dat ze gebruikt hadden voor Frodo's maliënkolder. Dat hebben ze niet zelf gemaakt, maar ergens besteld.Even verderop was iemand aan het werk. Hij kwam uit Japan en had een zoontje. Omdat zijn ouders hun kleinzoon dus niet zoveel zagen, was hij een beeldje van zijn zoontje aan het maken.

Dit was het einde van de tour en omdat het een beetje was uitgelopen, kon ik meteen weer ons busje in. Op de weg terug naar de stad, hebben we een filmpje gekeken van de première van de Return of the King in Wellington. Ze hadden een rode loper van een kilometer lang ofzo en een parade en de straten waren volgepakt met mensen die overal hingen. Dat was een grote dag voor Wellington. Ook hebben we een filmpje gekeken, waarbij de acteur die Merry speelt zich voordoet als een vreemde Duitse journalist, die de acteur die Frodo speelt interviewt. Dat was lachen.

We hebben eerst andere afgezet en daarna bleek dat ik en 2 anderen naar hetzelfde hostel moesten, dus zijn we dichterbij afgezet. Ik was wel blij om weer terug te zijn, want ik had het ondertussen behoorlijk koud. Ik heb snel even wat gegeten en toen heb ik met pap en mam gebeld. Verder heb ik 's avonds niet meer heel veel gedaan.