Australië, dag 248 - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Kim Loo - WaarBenJij.nu Australië, dag 248 - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Kim Loo - WaarBenJij.nu

Australië, dag 248

Blijf op de hoogte en volg Kim

06 Oktober 2016 | Australië, Brisbane

Vandaag hoefde ik helemaal niks te doen, al wilde ik wel nog wat van de stad zien. Doordat het hier zo vroeg licht is, werd ik echter toch om 6 uur wakker. Ik heb nog een halfuur op bed gelegen, want het was wel een lekker bed, maar toen ben ik toch een keer opgestaan. Ik heb rustig ontbeten en me klaargemaakt. Daarna ben ik naar de supermarkt gelopen om wat voor de lunch te kopen, zodat ik dat tegen die tijd niet nog ergens hoefde te zoeken. Het brood was alleen nog niet klaar, dus werd het een quinoa-zalmprutje en een muffin.

Daarna ben ik naar het centrum gelopen, naar de City Hall. Hier hebben ze iedere dag gratis rondleidingen, maar gisteren kon ik er online geen meer boeken. Dus heb ik bij de portier, die toevallig ook Nederlands was, gevraagd of ik nog met een rondleiding mee kon. Hij zei dat ik dat om 10 uur kon vragen met het Museum of Brisbane, op de derde verdieping. Ik moest dus nog bijna een uur volmaken. Ik ben dus maar naar de winkelstraat gelopen om voor een lange jurk te kijken. In mijn lange jurk zit namelijk een gat, maar ik draag hier vooral jurken. Ik had wel een leuke gevonden, maar hij was aan de zijkant wel ver open, dus heb ik naar huis maar foto's opgestuurd om opinies te vragen.

Tegen kwart voor 10 ben ik terug gelopen, dus zoals het een Nederlander betaamt, was ik te vroeg. Gelukkig hoefde ik niet meer lang te wachten en om 10 uur ben ik naar boven gegaan. Ik kon nog gewoon met de rondleiding van half 11 mee en in de tussentijd kon ik het museum bekijken. Het begin was wel interessant, omdat het heel kort wat over de geschiedenis van Brisbane vertelde. Nu weet ik dat het is vernoemd naar een gouverneur van New South Wales. De rest was niet zo interessant. Er was een tentoonstelling 100% Brisbane en blijkbaar hebben ze vergelijkbare tentoonstellingen in meerdere steden, zoals Amsterdam. Dit ging vooral over mensen die nu in Brisbane woonden en heel specifieke dingen, zoals de tram die hier ooit rondreed. Verder was er een tentoonstelling met moderne Chinese en Taiwanese kunst. Op de een of andere manier schilderen en tekenen die toch op een typische manier. Een van de kunstwerken was een filmpje van een hond die Chinese letters te voorschijn likte. Ik weet ook niet wat de betekenis daarvan was.

Om half 11 begon de rondleiding dan. Helaas was het auditorium dicht, dus dat konden we niet zien. Verder waren er geen bijzondere ruimtes te zien, als je het mij vraagt. We kregen wel veel te horen over het gebouw. Zo was dit het duurste gebouw in Australië, op de Sydney Harbour Bridge na, toen het werd gebouw. Dat kwam omdat het in een moeras is gebouwd, de enige vrije plek in het centrum, dus kostte de fundering nogal veel. En een paar jaar geleden bleek de fundering helemaal kapot te gaan, dus moesten ze de hele boel renoveren. We hebben zo'n kapotte fundering gezien in de kelder, die er voor de renovatie nog niet was. Een deel van de kelder was er daarvoor al wel. Dat was de 'Lucky Wall'. Dit was de muur in het toilet. De mannen met verlof tijdens de Tweede Wereldoorlog kwamen hier naartoe en hebben hun legernummers in de muur zitten schrijven. En blijkbaar hebben al deze mannen de oorlog overleefd.

Daarna gingen we weer naar boven, naar een binnenplaats. Daar was een foto van het auditorium tijdens de renovatie. Ze hadden de hele vloer eruit gehaald om de kelder te bouwen en tijdens dit werk kwam er ook afvoer van de stallen, die hier ooit stonden, bloot te liggen. Die kon je nu nog zien. Verder hebben een glas-in-loodraam gezien dat aan de binnenkant van het gebouw zat. Ik heb geen idee wat de reden daarvoor is. Verder was er nog een galerij voor een burgemeester, die 14 jaar lang geen loon hoefde. Dit was vlakbij het kantoor van de burgemeester, een van de weinige kantoren die nog in dit gebouw zit. Ook was hier de deur van het huis van gouverneur Brisbane in Schotland.

Daarna zijn we naar het museum gelopen, waar de tour eindigde en waar we na een kwartier een clock tower tour hadden. Dat was met dezelfde gids. We gingen met de originele lift, uit 1930, omhoog en deze werd al sinds 1935 voor bezoekers gebruikt. Er zat een gebruiksaanwijzing bij, dus vandaar dat we met een gids gingen. Waar alle klokmechanieken waren, werden vroeger alle archieven opgeslagen. Vreemde plek. Bovenin was het uitzicht niet meer zo ver als het ooit was geweest, omdat de toren bij lange na niet meer het hoogste gebouw in Brisbane is. Aan de andere kant kon je de koepel van de City Hall zien, de grootste op het zuidelijk halfrond, maar daar zijn er ook niet veel. Tijdens de renovatie hadden ze het hele dak moeten vervangen en ramen in de toren moeten maken, omdat mensen munten naar beneden gooiden, waardoor het dak was gaan lekken.

Na de tour heb ik vlakbij mijn eigen lunch gegeten, al waren alle etenskraampjes heel verleidelijk. Daarna ben ik naar Anzac Square gelopen, waar ze de Shrine of Remembrance voor de Eerste Wereldoorlog hadden. Dekt was een soort tempeltje met een vlam in het midden. Het plein was erg populair, want er waren allemaal mensen aan het lunchen. Aan de overkant was het oude Postkantoor, dat er tropisch uitzag met alle palmen. Via een loopbrug kon je naar de andere kant en van daar ben ik naar de kathedraal gelopen, die r van buiten wel mooi uitzag, maar van binnen erg kaal was.

Uiteindelijk kwam ik bij de rivier uit, waar ik langs het water naar de Botanic Gardens ben gelopen. Daar was om 1 uur een rondleiding en aangezien het dat al bijna was, heb ik daarop gewacht. Ik was de enige geïnteresseerde, dus ik ging samen met de oudere vrouw op weg. Het was niet mega interessant, maar ik heb toch weer wat meer geleerd. De tuin was gestart om te kijken wat er hier allemaal kon groeien en blijkbaar is dat best wel wat. Er waren behoorlijk wat vijgen- en palmbomen en een heleboel sporters en ibissen. Wat ik heb geleerd is dat je de meeste vijgen niet kunt eten. Waar je dan wel weer een chutney van kunt maken is de olifantsappel, die ze daar hebben. Na iets minder dan een uur waren we klaar en toen ben ik snel naar Parliament House gelopen. Daar had de bewaker gebeld of ik toch nog met de tour van 2 hielden in, maar omdat ik niet de goede ingang kon vinden, heb ik hem toch gemist.

Ik ben toen maar naar Old Government House gelopen. Hier woonden tot 1914 de gouverneurs van Queensland, vernoemd naar Queen Victoria. Het filmpje bij de ingang was wel interessant. Het vertelde wat over de geschiedenis van het huis, maar ook wat over de mensen. Zo had de eerste gouverneur een jonge familie, dus moest het huis uitgebreid worden. De gouverneur rond de eeuwwisseling was heel populair, omdat die veel te maken hadden met de Koninklijke familie. Dit waren de Lamingtons en dat is precies naar wie het Lamingtongebakje is vernoemd. In 1914 ging de gouverneur ergens anders wonen, omdat het huis te klein was voor de sociale functie die het had. Kort gezegd, het had geen balzaal.

Het huis zelf was nogal teleurstellend. Er stond vrijwel niks in, behalve een bureau in de werkkamer. Ik snap niet waarom ze wel de moeite nemen om een tapijt uit die tijd na te maken, maar het huis niet in te richten. Ik was dus snel klaar. Ik wilde nog wel een foto van de buitenkant maken, waar allemaal studenten zaten, omdat het op de campus van de universiteit ligt.

Ik was nu net te laat voor de volgende rondleiding in het parlement, maar de laatste duurde nog wel erg lang. Ik besloot daarom naar Soutbank, aan de andere kant van de rivier, te gaan en dan morgen nog naar het parlement te gaan. Bij de Southbank hadden ze een groot park aan de rivier met veel schaduw. Hier hadden ze ook zwembaden en een strand gemaakt, dus het was behoorlijk druk. Op het strand heb ik naar huis gebeld en daarna ben ik via het park naar de brug gelopen om weer naar de andere kant te gaan. Ondertussen had ik wel trek, dus heb ik een sloot hoe gekocht, die lastig op te slurpen was. Daarna ben ik terug naar de winkel gegaan om te kijken of ze een andere jurk hadden. Ik heb de jurk toch nog gepast en dit was een kleinere maat en die paste beter, dus heb ik uiteindelijk toch nog een jurk gekocht.

Daarna ben ik terug naar het hostel gelopen met een omweg via de supermarkt om wat voor het avondeten te kopen. In mijn kamer was het nu een stuk drukker. Het zat helemaal vol en het was echt een doolhof door alle bagage. Ook kwam ik Chris weer tegen, die toevallig weer in hetzelfde hostel bleef. Het was vandaag zijn verjaardag en hij ging met een vriend ergens wat eten. Hij vroeg of ik mee ging, maar ik was nogal moe van de hele dag rondsjouwen. Ik heb nog even Brisbane by night bekeken vanaf het dekterras, maar daar waren ze wiet aan het roken, dus het rook niet zo fris. Daarna heb ik niet veel meer gedaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Een taalreis met Activity International

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2017

Nieuw-Zeeland, dag 86-87

27 Januari 2017

Nieuw-Zeeland, dag 85

26 Januari 2017

Nieuw-Zeeland, dag 84

25 Januari 2017

Nieuw-Zeeland, dag 83

24 Januari 2017

Nieuw-Zeeland, dag 82
Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 39414

Voorgaande reizen:

16 Februari 2002 - 15 Januari 1970

Een taalreis met Activity International

Landen bezocht: